top of page
Search

מודל RAIN

מה זה מודל RAIN ואיך הוא יכול לעזור לנו להתמודד עם רגשות לא נעימים ולפתח יותר חמלה עצמית?


המילה RAIN היא ראשי תיבות של מודל עבודה עם רגשות ופיתוח וטיפוח קבלה עצמית וחמלה עצמית והוא כולל 4 שלבים.

מה ראשי התיבות מסמלים?

Recognize – זיהוי

Accept – קבלה

Investigate - חקירה

Nurture – הזנה


המודל מגיע אלינו מהגישה הבודהיסטית ומעולמות המיינדפולנס ומציע עבודה עם רגשות לא נעימים דרך התבוננות ברגש ובגוף במקום להימנע מהם, מתוך האמונה שמתן מקום לרגש והבנתו יעזרו לרגש להשתחרר ולחלוף וזה יביא הקלה.



את המודל פיתחה טארה בראך - פסיכולוגית אמריקאית ומורת דהרמה ששמה דגש רב בעבודתה ובהוראה שלה על נושא הקבלה והחמלה העצמית כתירגול מפתח לעבר השגת שלווה, חוסן פנימי ואהבה עצמית ולעבר התפתחות אישית ורוחנית.


אז איך אנחנו מתרגלות את מודל RAIN?


ניתן לעבוד עם המודל בשתי צורות:

1. כאשר מופיע בתוכי רגש אני יכולה לעצור ולעבוד עם המודל

2. אפשר להתיישב למדיטציה ולאחר שהגעתי לרגיעה לבחור רגש שאני רוצה לעשות עליו את המודל



בואו נלמד לעומק את השלבים:

1. זיהוי Recognize - לזהות מה קורה בתוכי כרגע, איזה רגש נוכח ולשיים אותו באופן מדוייק כמה שיותר.

אפשר לשאול שאלות כגון מה נוכח בתוכי? מה שלומי? מה הרגש הדומיננטי כרגע?

2. קבלה Accept - לקבל את מה שקורה בתוכי כרגע ולאפשר לו להיות. לתת למה שקורה בתוכי מקום מבלי לנסות לתקן את זה וגם מבלי להתעלם מזה. להיות בחמלה ובקבלה שזה מה שקורה עכשיו ושזה בסדר ואנושי.

3. חקירה Investigate - לחקור עם סקרנות את הרגש, את הביטוי שלו בגוף, את המחשבות שהולידו אותו, את ההתנהגות שהוא הוביל אליה. חקירה עדינה וללא שיפוטיות על מנת להבין מדוע הרגש הופיע ומה הוא מבקש ממני.

4. הזנה Nurture - זה הזמן להביא חמלה עצמית מתוך ההכרה שיש כרגע קושי ולשאול: מה אני צריכה עכשיו? מה יזין אותי, ירפא אותי? זה יכול לשלוח אותנו לעשות פעולה של אהבה עצמית, להגיד לעצמנו משפט מנחם ומחזק או אפילו לשלוח אותנו להניח יד מרפאת במקום שמבקש זאת.


בסיום התירגול של RAIN אפשר ורצוי לשים לב איך אני מרגישה עכשיו. להיות בנוכחות ולהכיר תודה לעצמי על שנתתי מקום למה שהופיע בתוכי. ואם בשלב הרביעי הבנתי מה יזין אותי כרגע מומלץ לגשת ולעשות זאת.



324 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page