top of page
Search

לבכות...

בתקופה האחרונה כשאני בוכה, אני נותנת לזה יותר מקום. מתבוננת בבכי, מבררת עם עצמי מה הוליד אותו, ובעיקר מקבלת אותו ומאפשרת לו לעזור לי לשחרר את מה שמבקש להשתחרר. אבל לא תמיד זה היה ככה...

בעבר הלא כל כך רחוק יכולתי להרגיש לא בסדר כשאני בוכה מסיטואציות לא מעציבות. לעיתים אפילו כועסת על עצמי שאני בוכה, מתנצלת על זה או מרגישה בושה. ואני פוגשת את הנטייה הזו גם בקרב חברות או מטופלות שיוצא לי לפגוש בקליניקה ואני רוצה לעצור רגע ולהסביר על המנגנון הזה שיש לכולנו - בכי.


למה אנחנו בוכים? אז אני מניחה שכולנו מרגישים שזה הגיוני לבכות כשאנחנו עצובים, אבל מה לגבי מצבים אחרים כמו כשמשהו מתסכל אתכם, מציף אתכם או שפגשתם מצב שמבלבל או מפתיע אתכם? הרבה אנשים חושבים שאנחנו בוכים רק כשאנחנו עצובים. ולפעמים זו באמת הסיבה אבל בכי זו תגובה פיזיולוגית טבעית שקשורה למערכת העצבים שלנו והיא תגובה אוטומטית של הגוף שלנו על מנת לווסת את עצמו ולהחזיר את עצמו לאיזון. זו הסיבה למשל שכשאנחנו מרגישים כועסים או המומים עולות לנו דמעות בעיניים - הגוף שלנו פשוט מנסה לשחרר רגשות מסויימים.

מתי בדר"כ נרגיש דחף לבכות? כשנחוש עצב, אבל, אכזבה, תסכול, דאגה וכעס, כשאנחנו בעימות עם מישהו, כשמישהו צועק עלינו או מאשים אותנו במשהו, כשאנחנו המומים ממשהו שקרה – אירוע חיובי או שלילי ובמצבים של התרגשות, שמחה או פליאה.

והאם זה בכלל בריא לבכות? כן! מחקרים מראים שבכי זה הניסיון של מערכת העצבים הפאראסימפתטית להרגיע את עצמנו ולצאת ממצב של FIGHT או FLIGHT. ושהבכי משחרר כימיקלים כמו אוקסיטוצין, אנדורפינים והורמונים משחררי מתח, הוא מרגיע, משפר מצב רוח, מוריד את רמות הקורטיזול (הורמון הלחץ) ומשכך כאבים. זו הסיבה שאחרי בכי אנחנו מרגישים רגועים יותר. היתרונות הרפואיים של בכי היו ידועים עוד בתקופה הקלאסית. הוגים ורופאים בתקופת יוון ורומא העתיקה טענו שדמעות פועלות כמו חומר טיהור, מנקזות ומטהרות אותנו. ולמרות כל היתרונות, א.נשים רבים עוצרים את הדמעות ומונעים מעצמם את מנגנון ההרגעה הזה ונשארים לא מווסתים. נערים וגברים רבים נמנעים מלבכות בגלל התניות חברתיות וגם נשים. לעתים קרובות החברה שלנו מתייחסת לבכי - במיוחד של גברים - כסימן לחולשה וחוסר סיבולת רגשית.

אז אני מניחה שזו קריאה לכל מי שמונע מעצמו את המנגנון המופלא הזה – להעז לבכות יותר. לאפשר לעצמכם את מנגנון הוויסות העצמי והגאוני הזה ולאפשר לגוף לשחרר הורמונים מרגיעים ומיטיבים כאשר אתם בסיטואציה שמאתגרת אתכם.

לבכות זו הדרך של הגוף לעזור לנו - אז חשוב שאנחנו נאפשר לו לעשות את זה.

41 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page